Tärkeää huomioitavaa työpaikkailmoituksessa – 5 vinkkiä 

1. Tehtävänimike on tärkein, työnkuvaus tarkentaa

Työpaikkailmoituksen merkittävin osa on tehtävänimikkeen valinta. Tehtävänimike on työpaikkailmoituksen osa, mihin työnhakija kiinnittää eniten huomiota. Se myös toimii avainsanana, jolla työnhakija löytää kyseisen tehtävänimikkeen työpaikat nopeasti. Tehtävänimike on osa yrityksesi imagoa, joten millaisen mielikuvan haluat yrityksestäsi antaa. Jos yritykselläsi ei ole vakiintunutta nimikekäytäntöä tai et hetkeen ole rekrytoinut ko. tehtävään, käy katsomassa Linkedinistä millaisia nimikkeitä alalla yleisesti käytetään.  

Työnkuvauksessa tulee kertoa olennaisimmat työtehtävät ja vastuualueet, joita tehtävään valittu tulee hoitamaan työssään. Kerro tehtävistä konkreettisesti ja liikoja mainoslauseita välttäen. ”Näköalapaikka huipputiimissä, jossa pääset haastamaan itseäsi mielenkiintoisten viestintätehtävien parissa” voi olla ihan hyvä mainoslause. ”Asiakasviestinnän suunnittelu ja toteutus yhdessä markkinointiimin kanssa” kertoo kuitenkin konkreettisemmin mistä on kysymys. ”Vastaat” verbin sijaan on parempi käyttää muotoja ”kehität, suunnittelet, toteutat, koordinoit” jne. On hyvä kuvata myös työskentelyn luonnetta, työympäristöä ja tärkeimpiä yhteistyötahoja.  Hyvä työnkuvaus auttaa hakijaa ymmärtämään myös tehtävässä tarvittavaa osaamistasoa.

 2. Kerro mitä työnhakijalta odotat, mutta älä vaadi liikaa 

Hyvä työpaikkailmoitus kertoo lukijalleen, mitä osaamista häneltä odotetaan. Kerro esimerkiksi minkä alan tai tason koulutusta edellytetään, mitä kielitaitoa tarvitaan, ja kuinka kokenutta työntekijää toivotaan. On kuitenkin turha tehdä pitkää vaatimuslistaa jos osaajia on vaikea löytää. Mieti mitkä osaamiset on mahdollista oppia työssä ja mitä oikeasti tarvitaan etukäteen. Kokemusvuosien sijaan kannattaa kuvata millaista tai mistä tehtävistä aikaisempaa kokemusta pitäisi olla.   

Osaamisia kuvataan usein muodossa ”hyvät viestintätaidot” tai ”erinomaiset tiimityötaidot”. Näissäkin odotuksia voisi konkretisoida esimerkiksi muotoon ”osaat tuottaa sujuvaa tekstiä blogeihin ja artikkeleihin” tai ”sinulle on helppoa pitää esityksiä” tai ”työskentelet mielelläsi ryhmässä ja erilaisten ihmisten kanssa”.  

 3. Kerro mitä tarjoat työnhakijalle 

Tämä on työnkuvauksen ohella ehkä se ilmoituksen tärkein osa, jota ei kannata jättää vain listaksi ilmoituksen loppuun. Miksi työnhakija tulisi juuri sinun yritykseesi töihin, kun headhunterit soittelevat muutenkin? Ja tiedätkö mitä asioita hakijakohderyhmäsi arvostaa? Helposti tulee listattua kaikkiin ilmoituksiin samat ”kilpailukykyiset työsuhde-edut, mielenkiintoiset tehtävät ja hyvät kehittymismahdollisuudet”.  Niiden sijaan mieti ketkä ovat hakijakohderyhmääsi juuri tässä rekrytoinnissa, mitä asioita hakijat voisivat arvostaa ja kerro niistä. Hyviä vinkkejä voi saada nykyisiltä kohderyhmään kuuluvilta työntekijöiltä. Yleisesti arvostettuja asioita tuntuvat olevan joustavuus työajoissa ja -paikassa, mahdollisuus oppia ja kehittyä, mahdollisuus vaikuttaa omaan työn sisältöön ja työtapoihin sekä hyvinvoinnin ja terveyden tukeminen. 

 4. Määrittele palkkahaarukka

Palkan tai tehtävän vaativuusluokan määrittely työpaikkailmoituksessa ei ole Suomessa yleistä julkisia aloja lukuun ottamatta. Se on kuitenkin yksi hakijoita eniten kiinnostava osa. Palkka-avoimuus tullee lisääntymään ja kun kerrot palkasta avoimesti ilmoituksessa, on sinulla mahdollisuus erottua. Palkan voi määritellä asettamalla palkkahaarukan, jossa tulee ilmi minimi- ja maksimipalkka, joiden välille työntekijän palkka sijoittuu työntekijän kokemuksen sekä osaamisen mukaan. 

 5. Hakuprosessin olennaiset tiedot 

Viimeisenä on tärkeää mainita hakemisen kannalta olennaiset tiedot, kuten miten ja millä aikataululla rekrytointiprosessi etenee, sekä keneen tai miten ottaa yhteyttä, mikäli herää kysymyksiä. Jos arvioit, että hakijoita on paljon, pyydä CV ja hakemus tai videoesittely. Jos haku on haastava, tee haku helpoksi. Anna hakijan hyödyntää Linkedin-profiilia, tai jättää vain yhteystiedot ja tarjoudu itse ottamaan yhteyttä.