Työterveyslaitos muistuttaa juuri  julkaisemassaan tutkimustuloksessa työn imun tärkeydestä niin työntekijälle kuin työantajallekin. Joko teillä keskustellaan työntekijöiden kanssa työn imusta tai ylipäätään jaksamisesta? Mikäli ei, nyt on korkea aika ottaa ne osaksi 1-to-1-keskusteluja tai muita arkeen kuuluvia keskusteluhetkiä.

Selkävaivoista on helppo puhua, mutta…

Työntekijöiden on helppo ottaa esiin selkävaivat ja hakea ergonomiaratkaisuja. Jostain syystä mielen vaivoista keskusteleminen on paljon vaikeampaa. Pärjäämisen kulttuuri on meillä juurtunut syvään eikä jaksamisen haasteita haluta ottaa esiin ennen kuin asia on jo edennyt pitkälle – ei, vaikka proaktiivisuuteen kannustettaisiin.  Varhaisen tuen hälytysrajat ovat mielenterveyssyissä kaikkea muuta kuin varhaisia.

Mikä sitten auttaa?

Esimerkiksi keskustelukynnyksen madaltaminen siten, että esihenkilö aidosti kysyy, antaa aikaa miettiä, kuuntelee. Helpoiten tämä onnistuu, jos käytössä on säännöllinen 1-to-1 -keskustelu, jossa asian voi ottaa esiin ja tarvittaessa useamman kerran. ”Ota vain puheeksi, jos tuntuu, että töitä on liikaa” -tyyppinen lähestymistapa ei välttämättä toimi, ainakaan kerran sanottuna. ”Miten sä ihan oikeasti voit?” kuulostaa jo paremmalta. Usein myös esihenkilön oma esimerkki on hyvä tapa avata keskustelu. Jos esihenkilön oma jaksaminen on aina tapissa niin silloin voi kertoa, millä keinoilla siihen on päästy.

Työn imun ja työssä jaksamisen voi nostaa esiin myös kyselyjen tai arviointien kautta. Erinomaisen kyselytyökalun työn imun arviointiin yksilö- ja tiimitasolla tarjoaa esimerkiksi suomalainen Emooter. Kyselyn lisäksi Emooter sisältää yksilöllisen tuen työntekijän vastausten mukaisesti. Jos haluaa tehdä pelkän arvioinnin, kuka tahansa voi tehdä Työterveyslaitoksen Työn imu -testin tai Työturvallisuuskeskuksen Kuormitusvaaka-arvioinnin.

Vaikeinta on, jos pärjäämisen kulttuuri on niin syvällä, että mielen asioilta suljetaan silmät ja korvat. Viimeistään korona-aika on tehnyt sen, että jaksamisen haasteita on kaikilla työpaikoilla ja kaikissa tehtävissä – näkyvät ne tai eivät. Mitä matalammalla kynnyksellä ne saadaan esiin, sitä helpompaa ja työnantajan kannalta edullisempaa on miettiä niihin ratkaisuja.

Jos haluat lisää vinkkejä keskustelun madaltamiseksi tai mielen hyvinvoinnin edistämiseksi  – meiltähän niitä löytyy 😊